مجری و مشاور استخر و سونا جکوزی در بندرعباس

انواع استخرهای شنا

استخر

زمان مطالعه 1 دقیقه

انواع استخرهای شنا

انواع استخرهای شنا بر اساس اندازه و شکل ساخته و طراحی می شود. علاوه بر شکل ظاهری ، استخر ها از نظر کاربرد و جنس سازه ها نیز با یکدیگر متفاوت هستند. استخرها حوضچه های ساخت دست بشر می باشند که با ذخیره آب در آنها می توان در آن شنا، آبتنی و ورزش کرد. استخر سازه ای مصنوعی است که مانند یک مخزن، آب مورد نیاز برای کاربردهای مختلف را ذخیره می کند. از مهمترین کاربردهای استخر ها، شنا، آبتنی، ورزش و گاهی اوقات جهت آب درمانی از آن استفاده می شود. به طور کلی می توان گفت استخر های شنا در هر اندازه و شکلی باشند و هر نوع سازه ای در آنها مورد استفاده قرار بگیرد، نیاز به تجهیزات استخر برای فیلتراسیون، گرمایش و ضدعفونی و تمیز کردن آب دارند. فیلتر استخر ، پمپ استخر ، کلرزن استخر ، مبدل استخر و سایر لوازم استخر ، از جمله تجهیزاتی می باشد که شما پس از ساخت استخر به آنها نیاز خواهید داشت.

تاریخچه استخر شنا

استخرهای شنا به شکل امروزی تقریبا از اواسط قرن نوزدهم مورد استفاده عموم مردم قرار گرفت. دسته بندی انواع استخرهای شنا بر اساس موضوع مورد بررسی انجام می شود. انواع استخرهای شنا بر اساس اندازه و شکل،نوع کاربری و نوع مصالح و سازه مورد استفاده در آن ها به دسته بندی های مختلفی تقسیم می شود. از نظر سازه ای، استخرهای شنا به دسته های:


✅استخر بتنی
✅ استخر فایبرگلاس
✅ استخر وینیلی

تقسیم بندی می شوند. در رم و یونان باستان از استخرهای مصنوعی برای مقاصد ورزشی و نظامی و به منظور آموزش مهارت های آبی استفاده می شد. در فرهنگ واژگان فارسی، استخر به معنی آبگیر، تالاب و حوض بزرگی که آب در آن جمع می شود آمده است. در سال ۱۸۹۶ پس از شروع بازی های المپیک به شیوه ای نوین و برگزاری مسابقات شنا بود که طراحی و ساخت استخرهای شنا به سرعت رشد کرد و به تدریج استخرهای شنای عمومی در شهرهای مختلف جهان ساخته شد. پس از جنگ جهانی اول، تمایل عمومی برای برگزاری مسابقات شنا بیشتر شد. در این میان، استانداردهای مرتبط با استخرها نیز تدوین و منتشر شد و ضرورت آموزش صحیح فنون شنا اهمیت دو چندان پیدا کرد. پس از جنگ جهانی دوم، گرایش عمومی برای ساخت استخرهای خانگی نیز افزایش یافت و استخرها جای خود را در ساختمان های مسکونی نیز باز کردند.

انواع استخر شنا

استخرها از دیدگاه های مختلف به گروه های متفاوتی تقسیم بندی می شوند. در حال حاضر با پیشرفت های روز افزون در زمینه فناوری، مواد و روش های ساخت، هر روزه شاهد روش های جدیدی برای ساخت استخرها هستیم. از یک دیدگاه می توان استخرها را از نظر نوع کاربری تقسیم بندی کرد. از دیدگاهی دیگر، جنس سازه استخر است که معیار تقسیم بندی قرار می گیرد. گاهی اوقات نیز موقعیت سازه استخر نسبت به زمین مبنای این تقسیم بندی خواهد بود. در هر صورت، تقسیم بندی انواع استخرهای شنا از دیدگاه های مختلفی امکان پذیر است. استخرها را از دیدگاه کاربری می توان در گروه های زیر طبقه بندی نمود:

  • ستخرهای اقیانوسی
  •  استخرهای عمومی
  •  استخرهای تمرینی
  •  استخرهای خصوصی
  • استخرهای قهرمانی
  • استخرهای درمانی
  • آبگیرهای طبیعی یا استخرهای بیکران

شما اولین نفری باشید که در مورد این پست نظر می‌دهید.